کاهش بارش برف در اروپا: این خبر بدی است!

بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه دارتموث انجام شد، بارش‌های برف اخیر در اروپا به دلیل گرم شدن زمین به طور فزاینده‌ای پراکنده و کاهش می‌یابد.

گفته می‌شود که با آغاز فرآیند ذوب در ماه مارس، کمبود برف نیاز صدها میلیون نفر به آب را تهدید می‌کند.

محققان دریافتند که بیشتر توده برف در نیمکره شمالی در مناطق سرد زیر ۸- درجه سانتیگراد قرار دارد و این مناطق چندان تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار نمی‌گیرند.

اما بیان می‌شود که توده برف در مناطق گرم بالای ۸- درجه سانتیگراد در حال کاهش است و این امر بر منابع آب تأثیر منفی می‌گذارد.

تخمین زده می‌شود که پوشش برف از دهه ۱۹۸۰ به خصوص در جنوب غربی و شمال شرقی ایالات متحده و اروپای مرکزی و شرقی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در هر دهه کاهش یافته است.

این کاهش به معنای کاهش آب ناشی از ذوب برف برای تغذیه رودخانه‌ها، نهرها و خاک‌ها در بهار است. این امر باعث از بین رفتن ۳۰ تا ۴۰ درصدی رود می‌سی‌سی‌پی علیا در ایالات متحده و حوضه رودخانه دانوب در اروپا می‌شود.

الکساندر گوتلیب، نویسنده اصلی، دانشجوی دکترا در دانشگاه دارتموث، می‌گوید: «در پایان قرن بیست و یکم، ما انتظار داریم که این مناطق تا پایان ماه مارس تقریباً عاری از برف باشند.»

علاوه بر این، گرم شدن زمین، بارش‌های زمستانی را به باران تبدیل می‌کند و باعث می‌شود تا منابع آبی تا ماه‌های بهار و تابستان در ارتفاعات بالا ذخیره نشود و خطر سیل را به همراه داشته باشد.

این تحولات همچنین ممکن است بر مراکز گردشگری و اسکی تأثیر منفی بگذارد. همچنین بر سلامت اکوسیستم تأثیر منفی بگذارد و آن را در برابر آتش‌سوزی جنگل‌ها مستعدتر کند.